
Scheiden en belasting: Niet onderschatten
Het komt helaas vaak voor dat gescheiden stellen een flinke naheffing ontvangen na hun scheiding. Volgens de Belastingdienst krijgt ongeveer 27% van de mensen die scheiden in het jaar na hun scheiding een naheffing. Dit kan leiden tot onverwachte financiële problemen.
Een scheiding brengt veel teweeg. Emoties, praktische zaken regelen, misschien een nieuw huis zoeken, en voor de kinderen verandert er vaak ook veel. Het is begrijpelijk dat de belastingaangifte niet bovenaan je lijstje staat. Toch is het belangrijk om de belastingaangifte goed aan te pakken. Door deze goed in te vullen, kun je onnodige naheffingen en mogelijke financiële problemen voorkomen. In dit artikel help ik je stap voor stap om ervoor te zorgen dat je niets over het hoofd ziet.
Stappenplan
Als geregistreerd intermediair bij de Belastingdienst kan ik rechtstreeks met hen communiceren. Met mijn Becon-nummer dien ik jouw aangifte in, zonder dat ik jouw DigiD nodig heb. Dit is veilig voor jou, omdat het niet verstandig is om je DigiD zomaar te delen.
Stap 1: Informatie opvragen
Wanneer wij de belastingaangifte verzorg hoef jij alleen de benodigde documenten toe te sturen.
Stap 2: belastingdienst vraagt uw akkoord
De Belastingdienst stuurt jou een brief waarin ze bevestigen vragen om een bevestiging dat wij de aangifte voor jou mogen regelen.
Stap 3: stuurt informatie aan mij
Wanneer je alle benodigde documenten en de code van de Belastingdienst hebt, stuur je deze door naar ons. Wij zullen de aangifte verzorgen.
Stap 4: Concept aangifte
Zodra de aangifte in concept klaar is, sturen wij deze eerst naar jou door.
Stap 5: Bespreken concept aangifte
Indien nodig zullen wij de concept aangifte eerst met jou door spreken.
Stap 6: Versturen aangifte
De aangifte wordt digitaal verstuurd. Je kunt in de online omgeving van de Belastingdienst zien dat de aangifte is ontvangen.
Uitstel vragen
Soms is het nodig om uitstel voor de aangifte aan te vragen. Als je mij vóór 1 mei de opdracht geeft, kan ik uitstel aanvragen voor een jaar. Dit biedt extra tijd om alles goed te regelen.
Met onze hulp kun je de belastingaangifte na een scheiding snel en efficiënt regelen, zodat je je kunt concentreren op de andere belangrijke zaken in je leven.
Veelgestelde vragen
De uitkomst van mediation is bindend als beide partijen tot een overeenkomst komen en deze schriftelijk vastleggen. In dat geval is de overeenkomst juridisch afdwingbaar. Het is belangrijk om te benadrukken dat de mediator geen beslissingen neemt, maar jullie begeleidt om zelf tot een oplossing te komen
Mediation verschilt van een juridische procedure doordat het gericht is op samenwerking en het vinden van gemeenschappelijke oplossingen, terwijl een juridische procedure zich richt op het verkrijgen van een juridisch oordeel van een rechter. Mediation biedt meer ruimte voor maatwerk en kan sneller, kosteneffectiever en minder stressvol zijn dan een juridisch proces.
Gefinancierde recht hulp (toevoeging) is mogelijk. Dit kunnen wij tijdens het kennismakingsgesprek bespreken. Na tekenen mediationovereenkomst wordt het dan aangevraagd
Als u uw eigen woning verkoopt en een andere woning koopt, kunt u te maken krijgen met de bijleenregeling. Daardoor mag u mogelijk niet alle (hypotheek)rente aftrekken als u een nieuwe woning koopt.Het is van belang dat u goed geadviseerd wordt.
De kosten die u maakt voor het regelen van uw scheiding zijn niet aftrekbaar. Bent u degene die de alimentatie ontvangt en hebt u kosten gemaakt voor het verkrijgen, verhogen of behouden van partneralimentatie, dan kunt u deze kosten wel fiscaal aftrekken. Denk hierbij aan kosten voor juridische hulp en proceskosten. Ook eventuele kosten voor de incasso van alimentatie zijn fiscaal aftrekbaar. De advocaat- en proceskosten om de alimentatie te bepalen of te wijzigen zijn niet aftrekbaar.
Houd er rekening mee dat u alleen de rente en kosten mag aftrekken voor uw eigenwoningschuld. Dat is het deel van uw hypotheek of lening dat gaat over uw eigen woning. Bijvoorbeeld:- om de woning te kopen, te verbeteren of te onderhouden.- advies- en bemiddelingskosten voor uw hypotheekadviseur- bereidstellingsprovisie (dat geld betaalt u aan de bank of een verzekeraar om de aangeboden rente in de offerte te verlengen)- notariskosten voor de hypotheekakte- kadastrale rechten voor de hypotheekakte- taxatiekosten voor het krijgen van de lening- kosten voor de aanvraag van de Nationale Hypotheek Garantie- boeterente- bouwrente die u betaalde ná het tekenen van het voorlopig koopcontract, maar vóór het tekenen van de hypotheekakte- kosten voor uw nieuwbouwdepot of verbouwingslening of verbouwingsdepot